Wiele osób popełnia błąd zakładając, że aby skutecznie się komunikować, muszą mówić. Zakładają również, że im więcej mówią i często im głośniej, tym lepiej.
Czy zgadzasz się z tym?
Komunikacja to pojęcie parasolowe, które obejmuje ogromny zakres elementów. Zakładając, że komunikacja to tylko jedna rzecz, zrażasz do siebie pozostałe elementy, a tym samym nie dajesz sobie szansy na nauczenie się całości.
Oczywiście, komunikacja polega na mówieniu i wyjaśnianiu swoich racji w sposób jasny i zwięzły, jednak wiedza o tym, kiedy pozostać cicho i słuchać, jest równie ważna. Mówiąc przez cały czas i nie skupiając się na słuchaniu, tracisz drobne szczegóły, które w rzeczywistości mogą dać ci o wiele więcej informacji o szerszym obrazie.
Łatwo jest założyć, że wiesz jak słuchać. Po prostu, no cóż, słuchasz, prawda? Prawda, ale czy wiesz, czego słuchać i jak pokazać drugiej osobie, że zwracasz uwagę? Sprawdź ten film, który daje kilka przydatnych informacji na temat tego, jak poprawić swoje umiejętności słuchania.
Nie każdy jest pewnym siebie mówcą. Być może rozmawiasz z kolegą przy stole w sali konferencyjnej, który w przypływie chwili nie może znaleźć właściwych słów. Oznacza to, że potrzebują kilku sekund więcej. Wkraczając do akcji i nie dając im potrzebnego czasu, potencjalnie powstrzymujesz ich przed przedstawieniem naprawdę dobrej sugestii na temat tego, co właśnie robicie w trakcie burzy mózgów. Wiedza o tym, kiedy należy zamilknąć i po prostu dać drugiej osobie czas i przestrzeń, której potrzebuje, aby znaleźć odpowiednie słowa, jest bardzo ważna.
Jest to często problem, gdy w jednej przestrzeni znajdują się różne typy osobowości. W takim przypadku ekstrawertycy są chętni i podekscytowani współpracą, a to często oznacza, że zabierają głos nad spokojniejszymi członkami personelu. Oczywiście nie robią tego celowo, po prostu ekstrawertycy przeprowadzają burzę mózgów w formie ustnej, podczas gdy introwertycy mają tendencję do myślenia, zanim się odezwą. Jeśli jednak ekstrawertycy mówią bez przerwy, introwertycy nie mogą dojść do słowa!
Dlatego właśnie komunikacja to coś więcej niż tylko używanie słów i werbalizowanie tego, co się myśli. Chodzi o to, aby poświęcić czas na słuchanie i zidentyfikować inne niewerbalne wskazówki, takie jak język ciała, mimika twarzy, gesty rąk oraz tempo i ton tego, co mówi dana osoba. Wszystko to składa się na pełny obraz i nie skupiając się na całym spektrum elementów komunikacji, ryzykujesz, że całkowicie stracisz punkt.
Zrób więc krok do tyłu, pozwól innym powiedzieć to, co chcą powiedzieć, w ich własnym czasie i naprawdę skup się na słuchaniu i obserwowaniu. W ten sposób zwiększysz skuteczność swoich umiejętności komunikacyjnych, pozwalając jednocześnie innym na to samo.