Aby skutecznie się komunikować, musimy mieć na uwadze drugą osobę i być otwartym na to, co ma do powiedzenia. Jednak nie zawsze tak się dzieje.
Firma potrzebuje wysokiej jakości komunikacji, aby uniknąć konfliktów, przezwyciężyć nieporozumienia i upewnić się, że wszystko, co ma być przekazane, jest przekazywane. Jednak w dużym współczesnym biurze, kiedy kilka osób siedzi na swoich krzesłach biurowych, pracując na co dzień, bardzo łatwo jest wywołać obrażanie bez zamiaru, być może powiedzieć coś bez wyjaśnienia i spowodować nieporozumienie lub zapomnieć o czymś ważnym.
Przyjrzyjmy się 5 najważniejszym barierom w komunikacji w miejscu pracy i jak można je pokonać.
Nie słuchanie drugiej osoby
Słuchanie jest tak samo ważne jak mówienie, jeśli chodzi o skuteczną komunikację w miejscu pracy. Oznacza to szukanie niewerbalnych wskazówek, czytanie mowy ciała i bycie naprawdę otwartym na to, co mówi druga osoba, bez osądzania.
Przerywanie drugiej osobie
Przerywanie komuś w trakcie mówienia jest wielkim nie! Nie tylko jest to niegrzeczne, ale również powstrzymuje drugą osobę przed skutecznym przekazaniem swojego punktu widzenia. Może nawet zrezygnować w połowie drogi, bo wie, że nie zamierzasz pozwolić jej mówić! Unikaj przerywania, a zamiast tego pozwól drugiej osobie dokończyć to, co próbuje Ci powiedzieć.
Brak szacunku
Szacunek jest kluczowy w skutecznej komunikacji. Oznacza to, że dajesz drugiej osobie przestrzeń, której potrzebuje, pozwalasz jej skończyć, nie oceniasz tego, co mówi, ani nie dajesz jej poczucia, że nie ma swobody, by powiedzieć to, co chce, i nie umniejszasz jej ani nie śmiejesz się z tego, co ci mówi. Szacunek wśród współpracowników jest niezbędny, aby uniknąć konfliktów i zapewnić, że miejsce pracy jest szczęśliwe i satysfakcjonujące.
Różne style komunikacji
Każdy z nas ma inną osobowość, a to oznacza, że nasz preferowany sposób komunikowania się może być nieco inny niż osób z naszego otoczenia. Ogromną barierą komunikacyjną jest bycie zbyt sztywnym w swoim stylu komunikacji i nie dostosowywanie się do stylu osoby, z którą rozmawiamy. Na przykład, jeśli rozmawiasz z kimś, dla kogo angielski nie jest pierwszym językiem, może on nie zrozumieć Cię tak dobrze, jeśli mówisz zbyt szybko lub używasz dużych słów. Oznacza to, że musisz zwolnić tempo i staranniej dobierać słowa. Dostosowanie stylu jest bardzo ważne.
Zakładanie, że wiesz wszystko
Bądźmy szczerzy, w każdym biurze zawsze znajdzie się ktoś, kto wie wszystko! Jest to jednak ogromna bariera komunikacyjna, ponieważ powstrzymuje wszystkich innych od wyrażania swoich opinii i może sprawić, że będą się zastanawiać, dlaczego w ogóle powinni się tym przejmować. Zawsze bądź otwarty na sugestie innych, niezależnie od tego, czy prowadzisz burzę mózgów przy nowoczesnych stołach w sali konferencyjnej, czy po prostu rozmawiasz z kolegą w stołówce.
Te 5 barier jest niezwykle powszechnych, ale będąc ich świadomym, możesz pracować nad ich uniknięciem i poprawić swoje umiejętności komunikacyjne w tym procesie.